Учителі астрономії Костопільського району - у ритмі інновацій!

Сучасне інформаційне суспільство вимагає від школи «умов для розвитку і самореалізації кожної особистості» „...становлення в учнів цілісного наукового світогляду, загальнонаукової компетентності на основі засвоєння системи знань про природу, людину...”.Одним із пріоритетів державної політики розвитку освіти є формування ключових компетентностей особистості сучасного школяра засобами фізики та астрономії. Цьогоріч предмет «Астрономія» у ЗЗСО району вивчається за оновленою навчальною програмою, розробленою на основі Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти під керівництвом академіка НАН України Яцківа Я.С. Астрономія – одна з найдавніших наук, що зародилась із практичних потреб людини й бажання пізнати довкілля. У пояснювальній записці до навчальної програми вказано на те, що сучасна астрономія є однією із важливих складових природознавства. Сьогодні вона є всехвильовою, експериментальною й еволюційною наукою, адже у кожному космічному явищі і процесі можна спостерігати прояви основних, фундаментальних законів природи. У наш час на підставі астрономічних досліджень значною мірою формуються принципи пізнання матерії і Всесвіту. Рівень розвитку астрономії визначає основи світогляду людей, а її внесок у розвиток цивілізації важко переоцінити.

З метою вдосконалення професійної майстерності педагогів 31 жовтня 2019 року вперше у районі у вечірній час на базі Костопільського НВК було проведено засідання семінару-практикуму учителів фізики з методики та практики проведення шкільного демонстраційного експерименту (кер. Сачук О.І.) з теми «Інноваційні підходи до організації освітнього процесу з астрономії в контексті компетентісної освіти». До участі у даному засіданні запрошувались учителі, які викладають астрономію у загальноосвітніх закладах району. Методист Костопільського райметодкабінету Мирослава Бондарчук наголосила на тому, що впровадження інновацій в освітній процес з астрономії неможливе сьогодні без педагога-дослідника, який володіє системним мисленням, розвиненою здатністю до творчості, креативності, сформованою й усвідомленою готовністю до інновацій. У ході проведення теоретичної частини Ігор Семещук, канд. пед.наук, учитель Костопільського НВК зосередив увагу учасників засідання на мультимедійному супроводі уроків астрономії та підготовці учнів до написання науково-дослідницьких робіт у Малій академії наук у Рівненській області. У «Панорамі педагогічних знахідок» учитель-методист Сергій Бондарчук поділився власним досвідом щодо формування практичних вмінь та навичок учнів на уроках астрономії при розв’язуванні різних типів задач. Він також надав колегам свої методичні поради щодо підготовки учнів до Всеукраїнських олімпіад з астрономії. Ігор Олійник, учитель Костопільської ЗОШК №6, у своєму виступі акцентував увагу педагогів на компетентісному підході до організації освітнього процесу з астрономії. Усі присутні на засіданні з нетерпінням чекали найбільш захоплюючої та цікавої практичної частини засідання, яку методист Костопільського райметодкабінету Мирослава Бондарчук розпочала зі слів великого польського астронома Миколи Коперніка: «Філософи через надзвичайну досконалість неба називали його видимим божеством. А тому, якщо оцінювати достойність наук у залежності від того предмета, який вони досліджують, найвидатнішою буде астрономія. Сама вона, будучи безперечно главою шляхетних наук і найбільш гідним заняттям вільної людини, спирається майже на всі математичні науки. Оскільки мета шляхетних наук – відволікання людини від пороків і спрямування її розуму до кращого, то найбільше тут може зробити астрономія внаслідок неймовірно великої насолоди, яку вона надає розуму». Ці слова були актуальними, адже розпочалася практична частина засідання зі спостережень за зоряним небом та його об’єктами. Ігор Семещук, канд. пед.наук, учитель Костопільського НВК наголосив на особливостях астрономічних спостережень за зоряним небом та його об’єктами за допомогою телескопа. До спостережень доєдналися і учні 11 класу Костопільського НВК. У цьому сама природа нам сприяла: приблизно о 14 год хмари розсіялися. Учителі , спостерігаючи у телескоп, чітко побачили кратери на Місяці, який був у наростаючій фазі (17%), нерівності рельєфу на межі термінатора. Усі учасники із захопленням спостерігали у два телескопи за Місяцем та за найбільшою п’ятою планетою Сонячної системи - Юпітером, яка знаходилася поруч із Місяцем. Поруч із Юпітером учасники засідання побачили його найбільший супутник - Ганімед, а також сузір’я Ліри, Волопаса та Візничого. Поруч із спостереженнями у телескоп здійснювалися і спостереження за допомогою інтерактивної карти зоряного неба «Star walk2» у мережі Інтернет, яка була встановлена на смартфони педагогів. Це було неймовірно захоплююче спостереження. Ми побачили на фоні планети Юпітер ще три його супутники. Далі хід практичної частини засідання семінару-практикуму було продовжено у кабінеті фізики Костопільського НВК, де Роман Прокопець, учитель Головинського ліцею, поділився досвідом щодо проведення двох обов’язкових практичних робіт з астрономії і звернув увагу учасників на особливостях проведення візуально-телескопічних спостережень Сонця. Людмила Козачок, учитель Костопільської ЗОШ №2 провела детальний огляд новинок методичної та науково-популярної літератури з астрономії. Методист Костопільського райметодкабінету Мирослава Бондарчук ознайомила присутніх із використанням Інтернет-сервісів на уроках астрономії. Вона детально ознайомила педагогів із безкоштовним сервісом LearningApps.org, який дозволяє створювати інтерактивні вправи з фізики та астрономії або використовувати вже готові, як у роботі з інтерактивною дошкою так і для виконання індивідуальних вправ учнями. У підсумках засідання методист наголосила, що взаємозв’язок астрономії з фізикою є особливим - астрономія містить у собі весь діапазон понять сучасної фізики й повною мірою спирається на її закони. Тому важливим є формування в учнів цієї міжпредметної компетентності і на уроках слід привчати учнів користуватися основними методами логічного мислення: індукцією, дедукцією, аналізом, синтезом, робити висновки та узагальнення. Ольгою Сачук, керівником семінару –практикуму було надано рекомендації щодо даного засідання та літературу для опрацювання. Учасники засідання отримали масу позитивних емоцій від такої «нічної мандрівки» по зоряному небу та мали змогу справді пересвідчитися в тому, що астрономія є не тільки наочною для спостереження, а й цікавою для сприйняття, доступною для розуміння та ще й романтичною наукою.

/Files/images/semnari_fziki/311019/IMG_20191031_184548.jpg

/Files/images/semnari_fziki/311019/IMG_20191031_180747.jpg

/Files/images/semnari_fziki/311019/IMG_20191031_185700 (1).jpg

/Files/images/semnari_fziki/311019/IMG_20191031_180240.jpg

/Files/images/semnari_fziki/311019/IMG-006b60b4da1b6d09711da17a3dab7dfc-V.jpg

/Files/images/semnari_fziki/311019/IMG-b8125f79e9fe70ad14b290269ae5a567-V.jpg

/Files/images/semnari_fziki/311019/IMG-bcaf3457cfa48f75995636ba500fc3d9-V.jpg

/Files/images/semnari_fziki/311019/IMG-f4617f2d642d9098921da94488d77339-V.jpg

Кiлькiсть переглядiв: 49

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.